PA 第四课 penggal 1

Bab 4
  • 马来西亚采用的管理系统有 Demokrasi Berpalimen , Sistem Raja Berperlembagaan
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)
  • 由 一名pengerusi,一名timbalan pengerusi,五名ahli 管理
  • 所有的成员是由最高元首和Majlis Raja-Raja 讨论后挑选出来的
挑选成员标准
  1. 年龄少过65岁
  2. 不可以是破产(muflis/bankrap) 人士
  3. 不可以是任何政治团体的成员或支持者 penyokong/ahli sesebuah parti politik
  4. 不可以做任何能够拿到工钱的工作 tidak memegang jawatan bergaji
所有成员的薪水是由 Kumpulan Wang Disatukan 给的

SPR的fungsi
  1. Membuat kajian dan persempadanan semula Bahagian-bahagian pilihan Raya parlimen Dan negeri
  2. Manjalankan urusan pendaftaran pemilih dan semakan daftar pemilih
  3. Manjalankan Pilihan Raya umum ke Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri
  4. Menjalankan Pilihan Raya Kecil sekira belaku kekosongan
选民的投票资格
  • warganegara Malaysia
  • 在Tarikh kelayakan 那天,不可以少过21岁
  • bermastautin
  • 没有失去kelayakan
选民失去投票资格的原因
  • 在Tarikh kelayakan当天被证实神志不清醒(tidak siuman)
  • 在坐牢
  • 还没有到Tarikh kelayakan就被判死刑或坐牢多过12个月
  • 已经不是我国公民 (kerakyatan asing)
成为竞选者的资格
  • Warganegara malaysia
  • Pada hari penamaan calon, 年龄不少过21岁
  • 住在他自己竞选的州
失去竞选者资格的原因
  • 被发现神智不清
  • 破产了
  • 没办法出示Laporan perbelanjaan pilihan raya
  • 被判坐牢不少过1年或被罚款不少过Rm2000
Dewan Rakyat 和 Dewan Undangan Negeri 的选举一般是5年一次除非dewan dibubarkan lebih awal。
Pilihan Raya  umum diadakan di dalam tempoh 60 hari selepas tarikh pembubaran
Pilihan Raya Kecil diadakan dalam tempoh 60 hari di semenanjung dan 90 hari di Sabah dan Sarawak 

定金
  • 10000 bagi kerusi parlimen,5000 bagi kerusi Dewan Undangan Negeri 
  • 钱不会被还如果竞选者拿到的选票少过总票数的1/8
  • 钱会被还如果竞选者不被提名或者在选举开始之前死了……
Petisyen Pilihan Raya 
  1. Keputusan boleh dicabar di mahkamah tinggi kerana ketidakpatuhan undang-Undangan dan peraturan pilihan raya
  2. 上诉必须要在选举成绩出来后的21天内执行
  3. 高等法庭的判决可以dirayu ke mahkamah persekutuan
Elemen penting Pilihan Raya 
  • Bahagian Pilihan Raya 
  • Pemilih
  • Calon
  • Proses Pilihan Raya 
被允许通过邮寄方式投票的人
  1. Anggota polis yang bertugas pada hari mengundi
  2. Pelajar yang berumur lebih 21 tahun dan belajar di luar negara semasa pilihan raya
  3. Anggota perkhidmatan awam yang bertugas di luar negara
  4. Tentera yang bertugas di kem hutan pada hari mengundi
  5. Pegawai SPR yang bertugas pada hari mengundi.

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

23 评论:

  1. 回复
    1. 我老师叫我们自己读然后要present,我刚好被给到sem1内容最多的,sistem pentadbiran eksekutif ,我对国家政治不了解,看国语也读到头晕,能做这个note 让我容易了解吗,谢谢

      删除
    2. 其实我自己对这一课也是很没办法,我自己当时是直接放弃这课了(好丢脸>///<)我的想法是说我把前面5课的东西全部读到很熟,我先确保只要考卷一出到前面5课的题目我都知道答案这样的话就算第6课真的出很多我至少也可以拿B。当然也不是说第6课我就完全不读(我是很有自知之明的人)我就挑一些比较容易记的部分来背

      我这个方法是还蛮危险的,有点像赌博。当然很幸运我赢了。我的PA成绩是A-。哈哈哈O(∩_∩)O
      所以很抱歉第六课我帮不了你sorry

      删除
    3. 有没有PA往年的考题,可以做这个让我们看看吗

      删除
    4. 我不是全部给我学妹就是已经丢了...(我没想到你们会需要的说)PA 往年考题你们应该不用跟我拿吧?我相信老师都会给的...Maybe?不好意思

      删除
  2. 请问学姐 你会继续更新PA sem1的topic吗��

    回复删除
  3. 請問第六課以後的都不會出了嗎?

    回复删除
    回复
    1. tadbir urus negera 那些的

      删除
    2. 我想出也没办法了,我的sem 1 PA课本已经卖给我的学妹了

      删除
  4. 希望继续写下去啊,简单易懂,很容易背起来,看书的话脑子都混乱了,感谢您的笔记。

    回复删除
  5. 有第五課的嗎?

    回复删除
  6. penggal 1 的已经没有了

    回复删除
  7. 太有帮助了(不知道为什么特别容易记起来 看书的话需要花更多时间去背),谢谢🙏

    回复删除
  8. 请问一下 ,kedaulatan malayisa cabaran dan punca 是在哪一个bab 呢?

    回复删除
  9. 请问一下,有人明白Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri(EXCO)吗?求解

    回复删除
  10. 请问有没有topik5,6,7,8的吗???你的笔记真的真的很不错!帮助了很多人

    回复删除